پاورپوینت نقش روحانیون در پیروزی انقلاب اسلامی
پاورپوینت نقش روحانیون در پیروزی انقلاب اسلامی
اولین حادثه استثنایی بعد از ورود اسلام
تاثیر مشروطه بر انقلاب اسلامی
عوامل انحراف از مشروطیت
عوامل انگلیس و روشنفکران
انحراف از موازین دینی
اشتباه در تشخیص حق از باطل
استعمار انگلیس
روشنفکران قدرت طلب و درباری و نسخه های غربی
هرج و مرج طلبی
تحریف در تدوین تاریخ مشروطه
امروز هم تحریف تاریخ مشروطیت ادامه دارد
عوامل موثر در تحریف مشروطه
تلاش برای ثبت واقعیتها به دور از تحریف
حقایق مغفول واقع شده
مطالب مرتبط
نقش روحانیت در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی :
نقش روحانیت در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی در پنج بخش ذیل بررسی میشود :
گفتار اول: نقش روحانیت در سازماندهی و بسیج نیروهای مخالف .
گفتار دوم: نقش روحانیت در تبیین و ترویج ایدئولوژی انقلاب اسلامی .
گفتار سوم: روحانیت و شیوههای مبارزه .
گفتار چهارم: نقش روحانیت در همبستگی میان نیروهای مخالف .
گفتار اول : نقش روحانیت در سازماندهی و بسیج تودهها
۱ـ از طریق مساجد :
امام (ره) در یکی از مصاحبههای خویش با حامد الگار دربارهی نقش روحانیت و مسجد در بسیج انقلابی تودهها چنین میگویند: «در تمام مراحل، روحانیت نقش اول (را) داشت… همهی اینها بودند لکن آنکه ملت را بسیج کرد، آن روحانیون بودند، یعنی هر مرحلهای یک مسجد یا چهار مسجدی که دارد، چهار تا روحانی دارد مردم به آن اعتقاد دارند… اگر این روحانیت را از این نهضت از اول برمیداشتیم، اصلاً نهضتی نمیشد، مردم به کس دیگری گوش نمیدادند…».[۱]
به نقش مساجد و روحانیون در بسیج تودهها، حتی مخالفان هم اقرار میکردند. داریوش همایون، وزیر اطلاعات و جهانگردی کابینهی آموزگار، گفته بود: «من احتمالاً باید بگویم اوایل حکومت آموزگار که خودم در آن حکومت بودم، در جلسهای اظهار نگرانی کردم… . که چه خبر است که این همه مسجد دارد در همهی ایران باز میشود… به هر حال از میانههای سال ۱۳۵۶ پیدا بود که نیروی مذهبی دارد قدرت میگیرد». نیکی کدی هم به این نکته توجه داشته میگوید: «طبقهی وسیعی از تحصیلکردهها، دانشجویان طبقهی سیاسی جدید و تهیدستان شهری تحت تأثیر و سازماندهی مساجد ستون فقرات سیاست نوین مردمی را فراهم ساختند».[۲]
این گونه جاذبهها در واقع تحت تأثیر روحانیون برجستهای صورت میگرفت که جوانان به آنها اعتقاد و اعتماد داشتند. برای مثال دکتر محمد مفتح، در مسجد امیرالمؤمنین امیرآباد، واقع بین دانشگاه تهران و خوابگاه دانشجویان نماز میگذارد که این فرصت مناسبی برای دانشجویان کوی دانشگاه بود.
جان استمپل، از وابستگان سفارت امریکا در ایران، در کتاب خود دربارهی این موضوع مینویسد: «یک جنبهی مهم رشد حرکت انقلابی، مشارکت دایمی و فزایندهی سازمانهای شیعی مذهب ایرانیان در جنبش توده است. در کشور ۳۵ میلیونی ایران تقریباً ۸۰ تا ۹۰هزار مسجد و ۱۸۰ تا ۲۰۰هزار روحانی وجود دارند. سریعترین و مطمئنترین راه برای رساندن پیام از شهری به رهبران شهر دیگر، از طریق شبکهی مسجد انجام میگرفت که توسط روحانیون رده بالا، سازمان مییافت».[۳]
مسجد در انقلاب اسلامی، عمدهترین مکان شروع تظاهرات و راهپیماییها بود. در واقع تجمع جمعیت که عمدهترین عامل شکلگیری تودههاست، عنصر اصلی شکلگیری اعتراضات تودهای علیه نظام حاکم بوده، تحرکات و فعالیتهای فردی مخالفتآمیز بلافاصله و با کمترین هزینه از سوی نظام سیاسی مستقر سرکوب میشود؛ اما هنگامی که تعداد زیادی از جمعیت، بهطور سیلآسا در خیابانها به حرکت درآیند، سرکوب یا کنترل آنها برای نظام مستقر هزینهی بالایی دارد. بهطور معمول، در اکثر انقلابها، مکانهای عمومی نظیر باشگاهها در انقلاب فرانسه و یا شبکههای مخفی حزبی عامل تجمع افراد هستند. اما نکتهی شایان توجه در انقلاب اسلامی آن است که مساجد بهطور کاملاً آشکار همین کار ویژه را در انقلاب اسلامی ایران ایفا نمودند.
مساجد همچنین عامل مهمی در تکثیر و ارسال پیام رهبران انقلاب به پیروان در اقصی نقاط کشور بودند. «نوار موعظهها و سخنرانیهای (امام) خمینی از محل اقامت ایشان در عراق توسط شبکهی مسجد به شهر مقدس قم، محل سکونت (امام) خمینی قبل از تبعید برده میشد. نوارها از قم به شهرهای دیگر ارسال میگردید… این نوارها و جزوهها در مساجد دست به دست مردم میگشت…».[۴]