پاورپوینت روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت
پاورپوینت روش شناسی پژوهش کیفی
مبانی فلسفی پژوهش کیفی
پارادایم های پژوهش کیفی
فمینیسم Feminism
ماتریالیسم(مادهباوری)
پستمدرنیسم postmodernism
فرا ساختارگرایی poststructuralism
پایان
مطالب مرتبط
چرا پژوهش کیفی؟
علمای معاصر را اعتقاد براین است که توسعه و پیشرفت علوم در چند دهه اخیر به مراتب بیشتر و جامعتر از پیشرفتی است که کلیه علوم از بدو پیدایش خود تا پایان نیمه اول قرن بیستم داشته است.
استفاده از روش صحیح تحقیق علمی نیز قدمتش بیش از چند دهه گذشته نیست، این حقیقت را می توان به سادگی قبول کرد که این توسعه و پیشرفت سریع علمی مرهون و مدیون به کاربردن روش های دقیق و صحیح تحقیق علمی بوده است.
هر چه شیوه بررسی تکامل می یابد، به همان نسبت فرآورده های علمی فزونی پیدا می کند. اصولاً نیاز به دانستن و حل مشکلات، موجبات پیدایش و بسط تحقیقات علمی را فراهم آورده است. در حقیقت پیشرفت روش های تحقیقی است که پیشرفت علوم را میسر می سازد. پس،هدف کلی شناخت حقیقت است و برای این شناخت ناگزیریم که راه و روش وصول به حقیقت را فرا گیریم.
در پژوهش های علوم انسانی به طور اعم، و پژوهش های علوم رفتاری به طور اخص، انتخاب رویکرد پژوهش برای پی بردن به واقعیت، بر پایه دیدگاه فلسفی استوار است.
زیرا پژوهشگران پاسخ سوال های زیر بنایی از جمله این که ” ماهیت واقعیت چیست؟”، “ماهیت شناخت چیست؟” و ” چگونه این شناخت به دست می آید؟”را به طور ضمنی، مفروض می پندارند. به تعبیر برخی صاحبنظران پژوهشگر با انتخاب به طور ضمنی چارچوب نظری_فلسفی تحقیق، مهارت های پژوهشی مورد نیاز و سایر پیش فرض های تحقیق را آشکار می کند.
ادعاهای مختلف در باب دانش یا دیدگاه های فلسفی زیربنایی معرفت شناسی را می توان پارادایم های تحقیق نامید. این پارادایم ها بر حسب ویژگی های شان به چهار مکتب تقسیم می شوند:
۱)اصالت تحصلی(اثبات گرایی)
۲)تفسیرگرایی
۳)نظریه انتقادی
۴)پسا-ساختگرایی(ساختارگرایی)
دیدگاه فلسفی اصالت تحصلی را میتوان به دو پارادایم تحقیق تقسیم کرد:
اثبات گرایی و پسا اثبات گرایی
در هر دو پارادایم مفروضه زیربنایی هستی شناسی آن است که واقعیت مادی و مستقل از ذهن انسان است. در پارادایم اثبات گرایی، مفروضه اصلی آن است که واقعیت را می توان از طریق عملیاتی کردن فرآیند عینی تحقیق، بدون آلوده شدن با ارزس های محیطی، کشف کرد. پارادایم پسا-اثبات گرایی، ضمن این که مستقل بودن واقعیت از ارزش های پژوهشگر را مفروض می دارد،به این امر اذعان می کند که نمی توان فرآیند پی بردن به واقعیت را کاملاً به طور عینی عملیاتی کرد و واقعیت را شناخت. روش های تحقیق مورد استفاده در این دیدگاه شامل روش های آزمایشی، شبه آزمایشی وسایر روش های کمی است که در آن متغیرهای ناخواسته را می توان کنترل کرد. اما این دیدگاه محدودیت هایی دارد.