پاورپوینت روش تحقیق در سازمان
پاورپوینت روش تحقیق در سازمان – پاورپوینت روش تحقیق در سازمان
پاورپوینت روش تحقیق
روش تحقیق در سازمان
پاورپوینت روش تحقیق
تعریف عملیاتی اندازه پذیر
تعریف عملیاتی آزمایشی
ایجاد شرایط آزمایشی لازم برای بروز پدیده مورد مطالعه
انواع تعاریف
مفهومی Conceptual definition
عملیاتی Operational definition
انواع تعریف عملیاتی
تعریف عملیاتی اندازه پذیر
تعریف عملیاتی آزمایشی
رفع ابهام برای پاسخگو
اعمال کنترل بیشتر بر وضعیت مصاحبه
بیان روشن محدودهی کلی مساله.
ارائه زمینه ومنطق بررسی.
بازنگری پیشینه.
بیان مساله و تعیین سوالات پژوهش.
تنظیم تئوریک و فرضیهها.
توصیف ماهیت ونوع مطالعه، محدوده زمانی ومکانی.
ارائه طرح پژوهش.
پابان
مطالب مرتبط
دسته بندی روشهای تحقیق
۱. انواع تحقیق براساس هدف
۱.۱. پژوهشهای بنیادی (پایهای) Basic Research
اهداف شخصی تجاری ندارد و در آن سعی میشود که دانش و نظریهها به طور عام و خاص توسعه و گسترش یابد و کاربرد علمی آنی دستاوردهای تحقیق مورد توجه نمیباشد.( نظریه پردازی یا نظریه آزمایی ) (مثال: فاراده، لیزر)
۲.۱. پژوهش های کاربردی Usage Research
به دست آوردن درک یا دانش لازم برای تعیین ابزاری است که به وسیله آن نیازی مشخص برطرف گردد.
بررسی دلایل ضعف روحیه کار گروهی بین کارگران سازمان و ارایه راه کار.
۳.۱. تحقیق توسعهای Developmental Research
شناسایی نیاز یا استعداد پیدایش اندیشهها، آفرینش، طراحی، تولید و معرفی یک محصول یا فرایند جدید. هدف اصلی نظریه پردازی یا نظریه آزمایی نیست.
۴.۱. تحقیقات ارزیابی Evaluation Research
فرایندی جهت جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات برای تصمیم گیری است.
آیا سیستم جدید بهتر از سیستم قبلی است؟
۲. انواع تحقیق بر اساس روش انجام
۱.۲. روش پیمایشی (زمینه یابی)
توصیف: (بررسی نگرش کارکنان در مورد تاثیر سیستم MIS که اطلاعات آن از طریق پرسشنامه، مصاحبه یا مشاهده جمع آوری می شود )
تبیین: چرا برخی از رای دهندگان یکی از کاندیداها را ترجیح داده اند.
کشف: بررسی منابع و پیامدهای افراط گرایی دانشجویان در یک دانشگاه
۲.۲. تحقیق همبستگی
تعدادی از متغیرهایی را که تصور میرود با یک متغیر پیچیده عمده مرتبط هستند ارزیابی میکند. (رابطه بین توجه زیاد مدیر به کارکنان و افزایش رضایت کارکنان). (رابطه بین موقعیت اقتصادی کارکنان و پیشرفت تحصیلی فرزندان آن ها)
توجه شود که هرگز یک رابطه علت و معلولی را بیان نمیکند بلکه یک رابطه را بیان میکند. ( رابطه بین اضطراب و دقت).
۳.۲. پژوهشهای علّی (آزمایشی)
- اگر بخواهیم برنامه را بهبود دهیم نیازمندیم تا از نوع رابطه بین دو متغیر آگاه شویم.
- در تحقیقات آزمایشی، آزمایش کننده در متغیرهای مورد نظر دخل و تصرف میکند و سپس به مشاهده تاثیرات آن در تغییرات متغیر وابسته میپردازد.
(هواپیمایی سقوط می کند، بررسی علت سقوط هواپیما)
(عدم اعمال مدیریت صحیح باعث ورشکستگی شرکت شده است)
۴.۲. روش تحلیل محتوایی
خصوصیات این روش عبارتند از:
- پژوهشهای علوم اجتماعی و انسانی.
- نیازمند مطالعه دقیق منابع و اسناد.
انواع آن عبارت است از :
۱.۴.۲. تحلیل محتوای توصیفی (توصیف کمّی محتوا مثلا تعداد بایدهای به کار رفته در کلام مدیریت و تعیین سبک مدیریتی او).
۲.۴.۲. تحلیل محتوای استنباطی (بررسی تاثیر شعارهای اجتماعی مردم در بخش نامههای صادره از سوی دولت).
۳.۴.۲. تحلیل محتوای ارتباطی (بررسی محتوای پیامهای کتبی بین معاونین و مدیران).
۵.۲. پژوهشهای تداومی
هدف محقق درک و شناخت تغییرات در طول زمان است. (بررسی چند ساله تغییرات رشد جسمی کودکان)
۶.۲. روش تاریخی
مطالعه، درک و شرح رویدادهای گذشته باید مبتنی بر یک فرضیه باشند در غیر این صورت به یک جستجوی بی هدف تبدیل میشود. (مطالعه تحولات ساختار نظام مدیریت بندری ایران)
۷.۲. تحقیق مورد کارانه
برخورد با موقعیت مساله ای. تصویری جامع و گسترده در موردی ویژه ارایه می نماید و پژوهشگر تمام مواردیکه در زمینه ای خاص مطرح است را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد. ( بررسی نظام برنامه ریزی آموزشی سازمان و ارایه راهکارهای بهبود) (آنچه که هست و آنچه که باید باشد)
سوال : کدامین روش برای تحقیق مناسب است؟
بستگی به شیوه تعریف مساله و تدوین فرضیهها دارد.
(معمولا در ابتدا توصیفی و یا همبستگی و بعد علّی است).