نماد سایت مقاله کده

پاورپوینت تحقیق جامعه شناسی فرهنگ – گرایش زنان به اعمال جادویی در دزفول

پاورپوینت تحقیق جامعه شناسي فرهنگ

گرایش زنان به اعمال جادويي در دزفول

 جامعه شناسی فرهنگ

پاورپوینت تحقیق جامعه شناسی فرهنگ – گرایش زنان به اعمال جادویی در دزفول

عوامل اجتماعی فرهنگی مؤثر بر گرایش زنان به اعمال جادویی در دزفول

علل اجتماعی و فرهنگی است که زنان را به سوی  نظام شناختی – کنشی مبتنی بر “جادو”  می کشاند

قومیت، تحصیلات و پایگاه اجتماعی – اقتصادی از عوامل موثر در نوع گرایش به جادو در شهر

پایگاه اقتصادی – اجتماعی

تقدیر گرایی

جادو

دعا نویسی

دین داری

شهود

کلیشه های جنسیتی

جامعه شناسی فرهنگ

مقدمه و طرح مساله جامعه شناسی فرهنگ

تصور رایج بر آن است که دنیای معاصر و”جادو” دو مفهوم غیر قابل سازش با همند

این تصورناشی از این پنداره است که دنیای معاصر مبتنی بر پیشرفت فن آورانه است و” جادو” سدی جدی در برابر آن

جادو magic

 تاثیرگذاری بر طبیعت

با استفاده از ابزارهای غیبی

با اتکا بر حضور ارواح یا نیروهایی خارق العاده

جادوگران و دعانویسان  طلسم استفاده زیادی می کنند

انفعال و سستی حاصل از گرایش به جادو

انفعال و تقدیر گرایی Fatalism

نیروهای مافوق انسانی

نابرابری ها و نظام سلطه ی مردانه

 تأثیر عامل جنسیت در گرایش به خرافات نشان داده شده

هدف تحقیق جامعه شناسی فرهنگ

پرسشهای تحقیق

در فرهنگ جامعه ی ما چه ویژگی نهفته است که افراد را به سوی رفتار های جادویی سوق می دهد؟

آیا منابعی وجود دارد که ، جادو را توجیه و پشتیبانی می کنند ؟

چرا بنا به منابع مختلف ، زنان گرایش بیش تری به جادو از خود نشان می دهند ؟

پیشینه تحقیق جامعه شناسی فرهنگ

پیشینه داخلی

اکثر تحقیات در زمینه جادو در حوزه ادبیات و خصوصا شاهنامه انجام گرفته است(محمدی ۱۳۷۸ ، ذاکری ۱۳۸۴ ، دماوندی ۱۳۸۵ ).

در حوزه جامعه شناسی در ایران کارهایی درباره جادو و خرافه انجام گرفته (هنرور ،۱۳۷۲ ، افشانی ۱۳۸۵

پیشینه خارجی

تالبورن وهنسلی به این نتیجه رسیده اند که هرچه دینداری بیشتر باشد گرایش به خرافات نیز بیشتر می شود (Thalbourne & Hensley,2001 ).

زب و باربا ، درتحقیقی درباره ی تأثیر خرافات بر اختلالات روانی به این نتیجه رسیدند که زنان بیش از مردان به خرافات گرایش دارند (zebb&Barbara,2001)

یونگ معتقد است بین شهود Intuition و گرایش زنان به جادو ارتباط وجود دارد. (Hall & Ames:1998)

شهود به عنوان یک منبع مستقل معرفت عبارت است از توانایی کسب معرفت ، بدون نیاز به استدلال وتجربه (Britannica,2001(

روش تحقیق جامعه شناسی فرهنگ

تحقیق میدانی و روش تحقیق در این پژوهش روش کیفی و تفسیری

ابزار گرد آوری داده ها

شیوه انتخاب نمونه

قابلیت اعتمادوپایایی

مدل نظری تحقیق

یافته های تحقیق

تقدیرگرایی

دلیل مراجعه زنان روستایی

مسایل عشقی و ازدواج

سن زنان روستایی

اعتقاد به جن

جادوی سیاه

 دعانویس

تحلیل یافته ها و نتیجه گیری

جامعه شناسی فرهنگ

مشتری اصلی جادو مشتری زنانه است

سیستم سلطه مردانه

باورها و نقش های جنسیتی که از سوی جامعه آموزش داده می شود

ظرفیتهای جامعه و سیستم اجتماعی قادر به پاسخگویی عقلانی به نیازهای زنان و مردان

 ایدئولوژی حاکم گاه خود مبلغ و مبشر جادو خرافه است

 زنان طبقه ی فرودستی  یاس و ترس و بی قدرتیشان در تغییر وضع موجود

کنترلی بر آینده ندارند

زنان به جادو ، پناه می برند تا مسکنی برای درد خود بیابند

زمینه ی تسلی و تخدیر است

پیامدهای نا خوشایند را برای مدتی تحمل پذیر می سازد

جادو گرایی تسلیم را باز تولید می کند

تحلیل یافته ها تحقیق جامعه شناسی فرهنگ درباره گرایش زنان به جادو

از سویی دیگرمانهایم نظام سیاسی را از عوامل اثرگذار براندیشه فرد می داند.اگر نظام سیاسی حاکم ، موجد و حامی ایدئو لوژی جادویی باشد ، طبق گفته ی معروف ” الناس علی دین ملوکهم ” ، بسیاری از مردم جامعه نیز به این مسائل روی می آورند .

با این حال خرافه و جادو کارکردهای مثبتی نیز دارد ، در مقابل دستورات دینی که صبر و تحویل امور به خداوند یا پاداش آن جهانی را چاره ی امور می دانند ، قلمرو تسلط و فرمان روایی جادو و خرافه  در همین دنیا است، جادو می تواند در امور دنیایی دخل و تصرف هم داشته باشند ، بنابراین فرد به جادو و خرافه رجوع می کند تا مشکلش را چاره کند .

به هر حال این مسایل اجزا متشکله باورهای معرفتی بسیاری از زنان را تشکیل می دهند اگر پرداختن زنان به این مسائل راهی جزیی و نه چندان مهم در کنار راههای دیگر باشد قابل چشم پوشی است، آنچه به نظر نگارنده  قابل تامل است

پذیرش عمیق باورهای جنسیتی

در این زنان و ایفای نقش منفعل و فرودست در زندگی خانوادگی و اجتماعی خصوصا در مورد زنان روستایی جامعه مورد مطالعه است .آگاهی های جنسیتی این زنان بسیار پایین است و به دلیل اینکه آموزش و پرورش دولتی خود مبتنی بر نگاه جنسینی است  به نظر نمی رسد سطح سواد (خصوصا تا مقطع دیپلم ) تغییری اساسی در آگاهیهای جنسیتی این زنان ایجاد کند.

برخی زنان شهر این اعتقادات قدیمی را در قالب اسامی جدیدی چون تله پاتی و انرژی مثبت و منفی مطرح می کردند تا گرایششان  را یک رویکرد امروزین قلمداد کنند و از بار خجالت آن بکاهند. به نظر می رسد که شهرنشینی ، فرهنگ خاص خود را به دنبال دارد، فرهنگی که حتی در صورت پذیرش اعتقاداتی از این دست آنها را پیشینی و غیر قابل قبول در زندگی امروز می داند.

منابع

print
خروج از نسخه موبایل