پاورپوینت آماده کایزن (بهبود مستمر)
پاورپوینت آماده کایزن (بهبود مستمر)
پاورپوینت آماده کایزن (بهبود مستمر)
راهبردها و راهکارهای سازمانی به مدیریت بهره وری
کایزن چیست ؟
کایزن ، روح کیفیت ژاپنی Kaizen
هدف از تغییر بهبود مستمر بهره وری سازمانی
چرخه دمینگ
تطور سازمانی
تطور سازمانی مدیریت تغییر براساس تحقیق و توسعه سازمانی
سازمانهای پویا و مبتنی بر تحقیق و توسعه
رویکرد تحول سازمانی
روش بهبود تدریجی – کایزن
روش جهش بزرگ – نوآوری
روش ترکیبی – کایزن و نوآوری
مبانی پایه اجرای کایزن
مطالب مرتبط
کایزن (به ژاپنی: 改善)، به معنای بهبود یا تغییر دائم برای رسیدن به نتیجهای بهتر است و به فلسفهای اشاره دارد که در آن تمرکز بر روی بهبود مستمر فرایند تولید، مهندسی یا مدیریت کسب و کار است. کایزن در مقولههای سلامت،[۱] رواندرمانی،[۲] و مربیگری زندگی، امور دولتی، بانکداری و دیگر صنایع بکارگیری شدهاست. هنگام بکارگیری در امور اقتصادی و فضای کاری، کایزن به فعالیتهایی اشاره دارد که همهٔ عملکردها را بهطور مستمر بهبود میبخشد و همهٔ کارمندان از جمله مدیر عامل اجرایی تا کارگران خط مونتاژ را شامل میشود. کایزن در فرایندهای خرید و لجستیک، که محدوده سازمانی را به زنجیره تأمین میرساند، نیز به کار گرفته میشود.[۳] کایزن با بهبود فعالیتها و فرایندهای استاندارد تلاش میکند اتلاف را از بین ببرد (تولید ناب). کایزن نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم در چندین کسب و کار ژاپنی به کار گرفته شد و بخشی از آن از کسب و کار و مدیریت کیفیت آموزشدهندگان آمریکایی که از ژاپن بازدید میکردند تأثیر پذیرفت و از آن زمان به بعد در کل جهان گسترش یافت[۴] و هماکنون در بسیاری از زمینهها به غیر از اقتصاد و تولید به کار گرفته میشود.
تاریخچه
پس از جنگ جهانی دوم، برای کمک به بازگرداندن ژاپن، نیروهای اشغالگر آمریکایی متخصصان آمریکایی را برای کمک به بازسازی صنعت ژاپن آوردند در حالی که بخش ارتباطات کشوری (به انگلیسی: The Civil Communications Section) یک برنامه آموزش مدیریت را تدوین کرد که روشهای کنترل آماری را به عنوان بخشی از مطالب کلی آموزش میداد. این دوره توسط هومر ساراسون (به انگلیسی: Homer Sarasohn) وچارلز پروتزمن (به انگلیسی: Charles Protzman) در سالهای ۵۰–۱۹۴۹ تدوین و تدریس شد. ساراسون، دبلیوادواردز دمینگ را برای آموزش بیشتر در مورد روشهای آماری توصیه کرد.
گروه بخش اقتصادی و علمی (به انگلیسی: The Economic and Scientific Section)همچنین وظیفه بهبود مهارتهای مدیریتی ژاپن را بر عهده داشت و ادگار مک ووی (به انگلیسی: Edgar McVoy) درآوردن لاول ملن (به انگلیسی: Lowell Mellen) به ژاپن برای راهاندازی صحیح برنامههای آموزش در داخل صنعت (به انگلیسی: Within Industry) در سال ۱۹۵۱ نقش مهمی داشت. قبل از ورود ملن در سال ۱۹۵۱، گروه ESS یک فیلم آموزشی برای معرفی سه برنامه TWI “J” (دستورالعمل شغلی، روشهای شغلی و روابط شغلی) داشت — این فیلم با عنوان پیشرفت در ۴ مرحله (به انگلیسی: Improvement in 4 Steps) کایزن انو یون دانکای (به انگلیسی: Kaizen eno Yon Dankai) بنابراین معرفی اصلی “کایزن” به ژاپن. امپراتور ژاپن برای پیشگامی، معرفی و اجرای کایزن در ژاپن، در سال ۱۹۶۰ مدال افتخار گنجینه مقدس (به انگلیسی: Order of the Sacred Treasure) را به دکتر دمینگ اعطا کرد. در نتیجه، اتحادیه علوم و مهندسی ژاپنی (به انگلیسی: The Union of Japanese Science and Engineering) جایزه دمینگ (به انگلیسی: Deming prize) سالانه را برای دستیابی به کیفیت و قابلیت اطمینان محصولات، راهاندازی کرد. در ۱۸ اکتبر ۱۹۸۹، به خاطر اقدامات استثنایی در مدیریت کنترل کیفیت، جایزه دمینگ به شرکت برق و نور فلوریدا (به انگلیسی: Florida Power & Light Co) (FPL) اهدا شد. این اولین شرکت خارج از ژاپن بود که برنده جایزه دمینگ شد. به خاطر اقدامات استثنایی در مدیریت کنترل کیفیت و کیفیت، جایزه دمینگ به شرکت برق و نور فلوریدا اهدا شد. این اولین شرکت خارج از ژاپن بود که برنده جایزه دمینگ شد.
جهت مشاهده سایر مطالب مرتبط با مدیریت کلیک کنید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
- همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
- ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.