پاورپوینت آماده سیستم مدیریت کیفیت
فهرست مطالب پاورپوینت
مفهوم و تعریف ممیزی
اهداف ممیزی
انواع ممیزی
جایگاه ممیزی در استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۰۰
اصول ممیزی
مراحل و فعالیتهای ممیزی
پرسشنامه ممیزی
عدم انطباق و گزارش عدم انطباق
صلاحیت و ارزیابی ممیزان
کارِ گروهی
بخشی از مطالب پاورپوینت
مدیریت کیفیت تضمینی است برای پایدار بودن محصولات و خدمات سازمانها و یکی از بحثهای جدید در زمینه تولید و خدمات است. گرچه سابقه آن به ابتدای تاریخ نیز میرسد اما مفهوم نوین کیفیت محصول قرن ۲۰ است. بر طبق یکی ازنگرشها :مدیریت کیفیت یعنی نظارت بر فرایند ساخت و تولید محصول برای ایجاد اطمینان از مطابقت محصول با آنچه مورد نظر طراح یا مشتری بودهاست. این نظارت از مرحله دریافت و سفارش مواد اولیه تا خدمات پس از فروش را شامل میشود. بدین ترتیب طیف وسیعی از فعالیتها را شامل میگردد.
از جمله فعالیتهای مربوط به مدیریت کیفیت یکی تضمین کیفیت و یکی کنترل کیفیت است. مدیریت کیفیت شامل چهار حوزه اصلی میباشد که عبارتند از: برنامهریزی کیفیت، تضمین کیفیت، کنترل کیفیت و بهبود کیفیت.[۱] امروزه مدیریت کیفیت نه تنها حوزه تولید، بلکه خدمات و حتی خدمات دولتی را نیز شامل شده و مدیریت کیفیت دولتها و آموزش و پرورش یکی از مباحث نوین در مدیریت کیفیت است.
استاندارد بینالمللی مدیریت کیفیت (ISO9001:2015) هشت اصل مدیرتی رابه تصویب رسانده است که مدیران ارشد سازمانها با استفاده از این اصول میتوانند سازمان خود را در جهت بهبود کاریی هدایت کنند:
مشتری محوری
تمرکز مدیریت کیفیت بر برآورده ساختن نیازهای مشتری و تلاش برای ارائه خدمات فراتر از نیازهای مشتری است.
رهبری
رهبران در تمام سطوح سازمانی، یک هدف و جهت واحد را ایجاد میکنند و شرایطی را فراهم میکنند تا کارکنان در دست یابی به اهداف کیفیتی مشارکت کنند.
مشارکت کارکنان
کارکنان در تمام سطوح ، ذات و جوهره یک سازمان به حساب می آیند و در صورت مشارکت کامل ، تواناییهای ایشان در جهت اهداف و دستاوردهای سازمان خواهند بود .
الف ) مزایای کلیدی اصل مشارکت کارکنان
– کارکنان با انگیزه ، متعهد و مشارکت جو در سازمان .
– نوآوری و خلاقیت در جهت اهداف سازمان .
– پاسخگویی کارکنان در قبال عملکردشان .
– علاقه مندی کارکنان به مشارکت و سهیم بودن در بهبود مستمر .
ب ) به کارگیری اصل مشارکت کارکنان ،می تواند به موارد زیر منجر شود :
– شناخت کارکنان نسبت به اهمیت مشارکت و نقش آنها در سازمان ،
– شناخت کارکنان نسبت به موانع و محدودیتهای کاری.
– پذیرش مسئولیت مشکلهای مرتبط و یافتن روشی برای رفع آن توسط کارکنان.
– کارکنان، عملکرد خود را در قبال اهداف شخصی و سازمانی ارزیابی میکنند.
– کارکنان ، فعالانه به دنبال فرصتهایی برای افزایش شایستگی ها، دانش و تجربیات خود هستند.
– کارکنان، دانش و تجربیات خود را بدون محدودیتی به اشتراک میگذارند .
– کارکنان،در مورد مسائل و مشکلها بهطور صریح صحبت میکنند.[۲]
رویکرد فرآیندی
بهبود
سازمان های موفق تمرکز مداوم در جهت بهبود دارند. بهبود برای یک سازمان جهت حفظ سطح فعلی عملکرد، واکنش به تغییرات در شرایط داخلی و خارجی و ایجاد فرصت های جدید، ضروری است.
تصمیم گیری بر اساس شواهد
احتمال زیادی هست که تصمیمات بر اساس تجزیه و تحلیل و ارزیابی داده ها و اطلاعات بیشتر، نتایج مورد نظر را تولید کنند.
مدیریت ارتباطات
یک سازمان برای موفقیت مداوم، ارتباطات خود را با اشخاص علاقه مند، مانند تامین کنندگان، خرده فروشان، مدیریت می کند.