پاورپوینت آماده سازمانی های رسمی و غیر رسمی
پاورپوینت آماده سازمانی های رسمی و غیر رسمی
مقدمه
مطالعات اولیه
سازمان
الزامات سازمان
Formal Organization
Requirements of formal organization
الگوی ارتباطات سازمان رسمی
نقشهای عمده در شبکههای ارتباطی
Informal Organization
Requirements of informal organization
الگوی ارتباطات سازمان غیر رسمی
خصوصیات سازمان های غیررسمی
مطالب مرتبط
سلام ماهانی عزیز. خیلیها از من سوال پرسیدن که فرق سازمان رسمی و غیر رسمی دقیقا چیه؟ اگه این سوال شما هم هست، این مقاله رو بخونید. تو این مقاله به طور کامل براتون توضیح دادیم.
خیلی از اصطلاحاتی که ما به طور روزمره در حوزهی کسب و کار و فعالیتهای اقتصادی استفاده میکنیم، ریشههای دقیقی دارند که ما از اونها مطلع نیستیم. یکی از اون واژهها هم بحث سازمان هاست. ما اصولا در زبان محاوره، به هر اداره، نهاد و مجموعهی کاریای سازمان میگیم، اما این درست نیست.
پیشنهاد ما به شما : هوش سرمایه گذاری پلاس
سازمان چیست؟
در واقع، سازمان رو اگر بخوایم تعریف کنیم باید بگیم که هر گروهی از افراد که برای یه هدف مشترک دور هم جمع میشن و در کنار هم برای رسیدن به اون هدف کار میکنن، سازمان گفته میشه. پس میتونیم یه نتیجه گیری داشته باشیم که سازمان یک مجموعه اقتصادی گروهیه که در ازای هدف مشترکی شکل میگیره و فعالیت میکنه.
توی بحث سازمانها، ما دو تا زیر شاخه داریم که بهش میگن سازمان رسمی و غیر رسمی. دونستن تفاوت این دوتا، برای مایی که در حوزهی کسب و کار فعالیت میکنیم، خیلی واجبه. چرا؟ به این دلیل که فعالیت یک سازمان، با رسمی بودن و غیر رسمی بودنش تعریف میشه.
وقتی ما ساختارهای سازمانی رو بشناسیم، فرقی نمیکنه یک مدیر باشیم و یا حتی یک کسی که در این حوزه فعالیت میکنه یا درس میخونه، میتونیم خیلی راحت تر به پشتوانههای برنامه ریزی و تصمیم گیری توی اون سازمان پی ببریم.
طبیعتا این نکته برای همهی مدیران و محصلان حوزهی مدیریت واجبه که یکبار به صورت درست حسابی و خیلی ساده، فرق سازمان های رسمی و غیر رسمی رو بدونن وبتوانند سطوح مدیریت رو به درستی درک و اجرا کنن. همچنین این رو هم یاد بگیرن که اگر وارد یک مجموعهای شدن، چطور برنامهها و استراتژیهای تصمیم گیری خودشون رو بر اساس ساختار سازمانی اون سازمان تعیین کنن.
سازمان رسمی
یکی از اون زیر شاخههای دسته بندی ساختار سازمانی هستش که تو همه جای دنیا تقریبا تعریف مشترکی داره. اگر بخوایم تعریفش کنیم میتونیم بگیم که: “سازمان رسمی، سازمانیه که به طور قانونی تصویب شده و حدود وظایف و اختیارات هر شخص، توی سازمان مشخصه و هدفی کاملا تعیین شده در راستای سیاستهای دولت دارد”.
پیشنهاد ما به شما : انواع مدیریت
البته میشه باز هم یه تعریف دیگه ازش ارائه کرد که یه مقدار کار رو برای ما آسون تر کنه. سازمان رسمی، سازمانیه که چارچوب مشخصی داره و افراد در اون جایگاه مشخصی دارن و رابطه افراد با همدیگه بر اساس یک سری از قوانین انجام میشه. “.
اما اگر احساس میکنید که یه مقدار براتون گنگه بگذارید براتون به زبان ساده تر توضیح بدم. وقتی ما در مورد سازمان صحبت میکنیم، یعنی داریم در مورد گروهی صحبت میکنیم که دور هم جمع شدن و قراره که به هدف مشترکی برسن، درسته؟
خب حالا سازمان رسمی هم همینه، اما با این فرق که ایجاد این سازمان رسمی رو اول از همه باید دولت تعیین کنه و اون رو به عنوان یک سازمان به رسمیت بشناسه. در واقع اولین پشتوانه سازمان های رسمی، خود دولت محسوب میشه. این چه تاثیری روی تعریف سازمان داره؟
این نشون میده که وقتی ما صحبت از دولتی بودن و به تصویب رسیدن نظر دولت در مورد یه سازمان صحبت میکنیم، طبیعتا قانون مربوط به سازمان و ارتباطات سازمانی اون سازمان رسمی رو هم خود دولت مینویسه و تعیین میکنه.