پاورپوینت آماده آموزش
پاورپوینت آماده آموزش
تعریف آموزش
تعریفهای آموزش
برخی از تعاریف آموزش
فلسفه آموزش
نظریههای آموزش
تاریخ آموزش
آموزش در جوامع قدیم
آموزش در قدیمیترین تمدنها
آموزش در ایران باستان
آموزش در دنیای اسلام
آموزش نوین
آموزش مدرن در ایران
آموزش تطبیقی
اهداف پژوهش های تطبیقی در حوزه آموزش
اثرات سیاسی
منابع
آموزش دارای مفهوم و کاربرد گسترده و پیچیده و در نتیجه مبهمی است. در تعریف این مفهوم، نه تنها میان مردم عادی، بلکه میان صاحب نظرانهم اختلافنظر وجود دارد. همچنین مفاهیمی مانند نظام آموزشی، تحصیل، سوادآموزی، بار آوردن و… نیز بخشی از «آموزش» شمرده میشوند یا با آن همپوشی دارند.
صاحبنظران ایرانی یا مسلمانتعلیم و تربیت در سدههای پیشین (مانند امام محمد غزالی)، هیچکدام در پی تعریف مفهوم «آموزش و پرورش» نبودهاند و گویا اهمیت تعریف این مفهوم را درک نکرده بودند. در عصر حاضر، متفکران ایرانی مانند محمدباقر هوشیار،عیسی صدیق، اسدالله بیژن ، امیرحسین آریانپور و مرتضی مطهری در اینباره اظهارنظر کردهاند؛ ولی دانشمندان غربی از دیرباز تاکنون تعاریفی از «آموزش و پرورش» ارائه دادهاند.
از آنجا که آموزش به کودکان این قابلیت را میدهد که به صورت مستقل به سوی اهداف مورد نظرشان حرکت کنند و هویت ویژهای در جامعه بیابند، اهمیتی غیرقابل چشمپوشی برای فلاسفه دارد.
فلسفه آموزشبه بررسی ماهیت و اهداف آموزش و ابزارهای آن میپردازد و در ارتباط با «نظریه آموزش» است.
نظریه آموزش نوعی نظریه عملی بوده که سعی در فراهم آوردن رهنمود و روشن کردن تمامی جنبههای گوناگون آموزش (اعم از جنبههای تعلیمی، اخلاقی و سیاسی مربوطه) و همچنین ساختار اجتماعی وابسته با آن است.
فلسفه آموزش از نیمه دوم قرن بیستم میلادی به بعد به صورت یک شاخه مشخص از فلسفه شناخته شده و مورد بررسی قرار گرفت.
فرایند آموزش، از پیدایش انسان بر زمین آغاز شده و به عقیده برخی تعلیم و تربیت (یا گونهای از آن) از نظر قدمت دومین پیشه انسانها بودهاست.
هیچ جامعه انسانیای وجود نداشته که اهمیت و مرکزیت آموزش را رد کند.
در جوامع بدوی، آموزش رسمی به شکل امروزی آن وجود نداشت. در واقع در تمامی فعالیتهای روزمره بالغین نقش معلمین را بازی میکردند و همه جا کلاس درس بود.