پاورپوینت آسیب شناسی تغییر در سازمان
پاورپوینت آسیب شناسی تغییر در سازمان
مراحل تغییر
گامهای ضروری برای اجرای تغییر
احساس نیاز شدید سازمان به تغییر
نقش رهبری سازمان معمار تغییر
تقدم کار درست بر انجام درست کار
سرعت تغییر
تغییر عمودی
تعیین ابعاد تغییر
پیش بینی نتایج تغییر قبل از اجرا
تدوین جزییات اجرایی مورد توافق
ساختار حمایتی
تحول در نظام های مدیریتی
ضرورت تغییر و تحول در نظام های مدیریتی
هفت گام ضروری برای ایجاد تغییر در سازمان
تغییر برنامه ای
تغییر خودجوش
تغییر تدریجی
اجزاء تغییر
اجزاء طرح نو
روش های استقرار تغییر
ویژگی های مدیریت تغییر
مفهوم خلاقیت و نوآوری
شرایط ایجاد خلاقیت و نوآوری
ویژگیهای افراد خلاق و نوآور
پایان
مطلب مرتبط
دانشجویان تغییرات سازمانی، حوزههای تغییرات را تعیین میکنند تا بتوانند آنها را تحلیل کنند. مثلا «دانیل ویشنوسکی» (Daniel Wischnevsky) و «فریبرز دامان» (Fariborz Daman) در مجلهی مسائل مدیریتی به حوزههای استراتژی، ساختار و قدرت سازمانی اشاره کردهاند.
افراد دیگر، فناوری یا جمعیت سازمانی (مردم) را هم به این حوزهها اضافه کردهاند.
البته همهی این حوزهها بههم مربوط هستند و وقتی شرکتها یک حوزه را تغییر میدهند باید تغییرات را در تمام حوزههای دیگر نیز اعمال کنند. اولین حوزه – یعنی تغییرات استراتژیک – ممکن است در ابعاد وسیع اتفاق بیفتد، مثلا وقتی شرکت منابع خود را تغییر میدهد تا وارد خط تجاری جدیدی شود یا ابعاد این تغییرات کوچکتر باشند، مثلا وقتی شرکت تولید را بهبود میبخشد تا هزینهها را کاهش دهد. مراحل اصلی ایجاد تغییرات استراتژیک در شرکت عبارتند از: ۱. تشخیص اینکه استراتژی کنونی دیگر برای وضعیت شرکت مناسب نیست؛ ۲. ایجاد چشماندازی برای آیندهی شرکت؛ و ۳. ایجاد تغییرات و ایجاد سیستم جدیدی برای حمایت آنها.
تغییرات فناوری معمولا بهعنوان بخشی از تغییرات گستردهتر معرفی میشوند، گرچه این تغییرات گاهی اوقات بهتنهایی هم اتفاق میافتند.
جنبهی مهمی از تغییر فناوری این است که تعیین کنیم این تغییرات چه کسانی را در سازمان تهدید میکند. برای موفقیت لازم است تغییرات فناوری را در سیستم کلی شرکت اعمال کنیم و ساختار مدیریتی نیز باید بتواند از آن حمایت کند. در نتیجهی تغییرات استراتژیک ممکن است تغییرات ساختاری هم بهوجود بیایند. مثلا وقتی شرکت تصمیم میگیرد تجارت دیگری را راه بیندازد و باید با آن ترکیب شود یا تغییراتی که بهخاطر تغییرات عملیاتی یا تغییر در روشهای مدیریتی بهوجود میآیند. برای مثال شرکتی که میخواهد تصمیمگیریهای خود را با مشارکت بیشتر دیگران انجام دهد بهتر است ساختار سلسله مراتبی خود را تغییر دهد.
تغییرات در پرسنل نیز ممکن است بهخاطر اعمال سایر تغییرات ضروری شود یا گاهی اوقات ممکن است شرکتها بخواهند رفتار و دیدگاه کارکنان را تغییر بدهند تا کارایی آنها را بیشتر کنند یا خلاقیت فردی یا گروهی آنها را افزایش دهند. تغییر در پرسنل تقریبا همیشه سختترین و مهمترین بخش فرایند کلی تغییرات است. علم توسعهی سازمانی برای همین بهوجود آمده تا از طریق روشهایی مانند آموزش، فعالیتهای گروهی و برنامهریزی شغلی تغییرات افراد را در حین انجام کارشان اعمال کند.