پاورپوینت نقش حمل و نقل در بازرگانی خارجی
پاورپوینت نقش حمل و نقل در بازرگانی خارجی
مقدمه
نقش حمل و نقل در افزایش کارایی تجارت و بازرگان
تعاریف مرتبط با حمل ونقل
سیاست های کلی بخش حمل ونقل( کشور )
طرق حمل ونقل
فورواردرها
فعالیت کریری بین المللی
اهداف کلی و سیاست های زیر بخش در برنامه چهارم توسعه کشور
پیشنهاداتی برای بهبود حمل و نقل دریایی
سازمان ها و مجامع بین المللی حمل و نقل دریایی
مطالب مرتبط
تجارت خارجی به داد و ستد کالا یا خدمت دارای ارزش فراسوی مرزهای بینالمللی گفته میشود[۱] که در بسیاری از کشورها نمایانگر میزان تولید ناخالص داخلی است. تاریخچهٔ این گونه داد و ستد از جادهٔ ابریشم و جادهٔ کهربا آغاز شده، هرچند به نظر میرسد در زمان خود به اندازهٔ امروز از اهمیت اقتصادی برخوردار نبودهاست.
سازمان تجارت جهانی (به انگلیسی: World Trade Organization) (به شکل مخفف: WTO) یک سازمان بینالمللی است؛ که قوانین جهانی تجارت را تنظیم و اختلافات بین اعضا را حل و فصل میکند. اعضای سازمان تجارت جهانی کشورهایی هستند که موافقتنامههای (حدود ۳۰ موافقتنامه) این سازمان را امضا کردهاند. مقر سازمان تجارت جهانی در ژنو، سویس قرار دارد. تا سال ۲۰۱۶ تعداد ۱۶۴ کشور عضو این سازمان شدهاند.[۱] افغانستان در حال حاضر جدیدترین عضو این سازمان محسوب میشود.
بازرگانی یا کامِرس (به انگلیسی: Commerce) سامانه یا محیطی است که بر چشمانداز کسبوکار یک اقتصاد یا ملتدولت تأثیر میگذارد. در حالی که کسبوکار (سوداگری) به فعالیتهای ارزشآفرین یک سازمان به منظور سود اشاره دارد، بازرگانی به معنای کل سامانهٔ اقتصاد است که محیطی برای تجارت تشکیل میدهد. این سامانه شامل سامانههای قانونی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، و فناورانه است که در حال عملیات در هر کشوری هستند. همچنین میتوان از آن تحت عنوان دومین جزء کسبوکار یاد کرد که شامل همهٔ فعالیتها، عملکردها و مؤسسات درگیر در انتقال کالا از تولیدکننده به مصرفکننده میباشد.