پاورپوینت مدیـریت رفـتار سـازمانی پیشرفته (رهبری)
پاورپوینت مدیـریت رفـتار سـازمانی پیشرفته
رهبری : توسعه مهارت رهبری
مقدمه : رفتار سازمانی و ماهیت آن
احساسات : هوش عاطفی و چرخه زیستی
انگیزش : نظریه های انگیزشی
ارتباطات : توسعه مهارت برقراری ارتباط
رهبری : توسعه مهارت رهبری
استرس : مدیریت فشار عصبی و تحلیل رفتگی
گروه ها و تیم ها
مدیریت تعارض و مذاکره
مدیریت نگرش ها و ارزش ها
مدیریت خلاقیت و نوآوری
مدیریت فرهنگ سازمانی
مدیریت رفتار سیاسی (نفوذ ، قدرت)
مدیریت یادگیری در سازمان
پایان
مطلب مرتبط
رفتار سازمانی
(به انگلیسی: Organizational Behavior) مطالعهٔ تأثیر افراد، گروهها و ساختارها بر رفتار در یک سازمان است که هدف آن، به کار بردن این دانش برای بهبود کارایی سازمان است.
رفتار سازمانی علم مطالعه و کاربرد دانش دربارهٔ نحوه برخورد مردم، افراد و گروهها در سازمانها میباشد. این کار با رویکرد سیستمی انجام میشود. یعنی روابط بین مردم و سازمانها را در ارتباط با کل افراد، گروهها، سازمانها و سیستمهای اجتماعی تشریح مینماید و هدف آن دستیابی به اهداف انسانی سازمانی و اجتماعی با ایجاد روابط بهتر میباشد.[۱]رفتار سازمانی مثبتگرا چنین تعریف میشود: مطالعه و کاربرد توانمندیهای مثبت روانشناختی و نقاط قوت منابع انسانی که قابل توسعه و اندازهگیری باشند و بتوان برای بهبود عملکرد کارکنان، آنها را بهصورت اثربخش مدیریت کرد.
اهداف رفتار سازمانی
بهطور کلی اهداف رفتار سازمانی شامل: «توصیف»، «فهمیدن»، «پیش بینی» و «کنترل» میباشد؛ که این چهار هدف از اهداف اساسی علم نیز میباشد.
توصیف: اولین هدف رفتار سازمانی این است که بداند افراد در شرایط مختلف چگونه رفتار میکنند.
شناخت: دومین هدف رفتار سازمانی این است که آنچه را افراد انجام میدهند بفهمند و درک نمایند.
پیش بینی: روابط علت و معلولی در سازمانها را بررسی میکند و رفتار آتی کارکنان را براساس قابلیتهای افراد پیشبینی میکند.
کنترل: هدف نهایی رفتار سازمانی است. کنترل رفتار کارکنان و گروهها در جهت هرچه بهتر شدن نتیجه عملکرد سازمان.
موقعیت فعلی رفتار سازمانی
رفتار سازمانی رشتهای در حال رشد میباشد، دپارتمان مطالعات سازمانی در اکثر دانشگاهها وجود دارد و همچنین دانشگاههای زیادی برنامههای روانشناسی صنعتی را اجرا کرده میکنند.
پیتر دراکر و پیتر سنژ کسانی بودند که مطالعات آکادمیک را در عمل اجرا کردند. در بیست سال گذشته مطالعات رفتار سازمانی توسعه یافتهاند و با رشتههای دیگر ترکیب گردیده است.
عوامل ایجاد رفتار سازمانی
موضوعات یادگیری، ادراک، شخصیت، کارآموزی، رهبری اثربخش، نیازها و عوامل انگیزش، رضایت شغلی، فراگردهای تصمیمگیری، ارزیابی عملکرد، نگرش سنجی، فنون گزینش کارکنان، طراحی شغل و تنیدگی و…
Organizational behavior (OB) or organisational behaviour is the: “study of human behavior in organizational settings, the interface between human behavior and the organization, and the organization itself”.[۱] OB research can be categorized in at least three ways:[۲]
individuals in organizations (micro-level)
work groups (meso-level)
how organizations behave (macro-level)