پاورپوینت ضرورت توسعه کارآفرینی در دانشگاه
کارآفرینی در مراکز آموزش عالی
نقش آموزش در ایجاد و توسعه کارآفرینی
در خصوص روند اشتغال زایی و استخدام در ایالات متحده در طی سال های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۶ بیش از ۸۱ درصد مشاغل جدید توسط شرکت هایی کوچک با حداکثر ۱۰۰ کارمند ایجاد شده اند وسرمایه گذاری به نسبت کوچکی (حدود۷۵۰۰۰ دلار) درآموزش کارآفرینان دارای کسب وکارهای کوچک، منجر به ایجاد ارزش افزوده فراوانی (حدود ۱۷۵۰۰۰ دلار) گردیده و تاثیر زیادی نیز در ایجاد فرصت های استخدام و تسهیل ایجاد سرمایه داشته است.
آموزش کارآفرینی فرآیندی نظام مند، آگاهانه و هدف گرا می باشد که طی آن افراد غیر کارآفرین ولی دارای توان بالقوه به صورتی خلاق تربیت می گردند. در واقع، آموزش کارآفرینی فعالیتی است که از آن برای انتقال دانش و اطلاعات مورد نیاز جهت کارآفرینی استفاده می شود که افزایش، بهبود و توسعه نگرش ها، مهارت ها و توانایی های افراد غیر کارآفرین را در پی خواهد داشت.
آموزش کارآفرین فرآیندی نظام مند
الف کسب دانش مربوط به کارآفرینی
ب حل مشکلات اشتغال و بهبود بهره وری
ج شناسایی و تحریک استعدادها و مهارت های کارآفرینانه
د القای مخاطره پذیری با استفاده از فنون آموزشی
ه تجدید نگرشها در جهت پذیرش تغییر
آموزش کارآفرینی در دانشگاه ها
کارآفرینی و فرد
در این نوع آموزش ویژگی ها، خصوصیات و رفتار یک کارآفرین، کارآفرینی ونوآوری، کارآفرینی و خلاقیت و ویژگی های مدیر کارآفرین مورد بررسی قرار می گیرد.
کارآفرینی و سازمان
در این نوع آموزش راه اندازی سازمان های کارآفرین، حفظ ونگهداری سازمان های کارآفرین، توسعه کارآفرینی در سازمان های کوچک، متوسط و بزرگ مورد بررسی قرار می گیرد.
کارآفرینی و محیط
در این نوع آموزش تعاریف و ویژگی های کارآفرینی، نقش کارآفرینان در جامعه، کارکرد کارآفرینان در اقتصاد، اثرات و نتایج توسعه کارآفرینی، اهمیت کارآفرینی، تشویق وحمایت هایی که جهت توسعه کار آفرینی صورت می گیرد، کارکرد دولت در کارآفرینی، نقش پشتیبانی دولت از کارآفرینی مورد بررسی قرار می گیرد.
زمینه های کارآفرینی در دانشگاه ها
زمینه ترویجی
در ترویج کارآفرینی دو هدف اساسی پیگیری می شود : ۱ تقویت خلاقیت و نوآوری و ایجاد انگیزش بین دانشجویان و فارغ التحصیلان که منجر به ایجاد کارآفرینان جدید شود.۲ هدایت و تشویق کارآفرینان به سوی کسب مهارت های لازم.
زمینه آموزشی
امور آموزشی عبارتند از : برگزاری کارگاه های آموزشی ، برگزاری کلاسهای آموزشی ، تاسیس کتابخانه مرکز کارآفرینی ، آموزش مربیان و اساتید ، تهیه طرح درس آموزش کارآفرینی ، آموزش کارتیمی و تهیه طرح های درسی و……
زمینه پژوهشی
ترجمه و تالیف کتب مربوط به کارآفرینی و مفاهیم آن، ارایه طرح های پژوهشی در رابطه با کارآفرینی و موضوعات و مفاهیم مربوط به آن در اکثر دانشگاه ها .
فعالیت ستادی
تشکیل کمیته و مرکز کارآفرینی در دانشگاه ها و تشکیل جلسات ، هماهنگی با سایر ارگان ها ، وزاتخانه ها ، ادارات و دانشگاه ها به منظور پیشبرد اهداف طرح ، فراهم آوردن تجهیزات و امکانات .
تجربه دانشگاه های موفق خارج از کشور در زمینه کارآفرین
دانشگاه های اندونزی
در دانشگاه های کشوراندونزی هفت فعالیت به ترتیب زیر صورت گرفته تا از بین فارغ التحصیلان دانشگاهی ، کارآفرینان ماهر خلق شوند :ارایه دروس در زمینه کارآفرینی، کارورزی در زمینه کارآفرینی، انجام عملی یا کارآموزی، مطالعه فردی به انتخاب دانشجو، مشاوره شغلی و کاریابی، انکوباتور ویژه کارآفرینان و تلفیق برنامه های درسی .
دانشگاه چالمرز سوئد :این دانشگاه برای هدایت و ترغیب دانشجویان ایجاد کسب وکار جدید و ورود به مرکز رشد تغییراتی را در سیستم آموزشی خود به وجود آورده است که به موارد زیر می توان اشاره کرد : ارایه واحدهای درسی اختیاری مرتبط با ایجاد کسب وکار جدید،انجام پایان نامه های کارشناسی ارشد مرتبط با ایجاد شرکت،کسب وکار جدید و ایجاد رشته مدیریت و مهندسی نوآوری در سطح کارشناسی،ارائه آموزش های لازم در مورد سرمایه گذاری،بررسی راهکارهای ارتقاء بهروری کسب و کارهای سنتی با اصلاح فرآیندها.
مراحل آموزش کارشناسان کارآفرین در دانشگاه ها
مرحله اول سطح پایه
مرحله دوم سطح پرورش شایستگی ها:
مرحله سوم سطح کاربرد خلاق:
مرحله پنجم سطح رشد و توسعه:
مرحله چهارم سطح راه اندازی کسب و کار:
دانشگاه و ارتباط آن با کارآفرین
عدم تطابق و سازگاری به موقع دانشگاه با محیط پیرامون سبب اختلال و تنش در ایفای کارکرد ها ی دانشگاه خواهد شد. لذا یکی از الگو های جدیدی رویکرد سیستمی به نظام آموزش عالی می باشد که در این رویکرد دو مولفه مشتری گرایی و نتیجه گرایی نقش کلیدی و اساسی در خروجی سیستم دارند زیرا این دانشگاه شامل گروهی از وظایف به هم پیوسته است. دانشگاه باید باور داشته باشد که یک سیستم و مجموعه اجتماعی است، هر سیستم زمانی که رابط بهینه خود را با محیط از دست بدهد و به داد و ستد مادی و اطلاعاتی با محیط نپردازد یا این روند حالت ایستا به خود بگیرد، هویت مستقل و جامعیت خود را از دست خواهد داد.
برخی چالش های دانشگاه کارآفرین در ایران
مدیران آموزش عالی و مدیران دانشگاهی, الگویی برای برنامه ریزی آموزش کارآفرینی ندارند
برنامه ریزی متناسب با نیازهای شغلی جامعه پیشرفته در آموزش عالی نمی باشد
نظام نظارتی مناسبی در آموزش عالی جهت آموزش کارآفرینی تدوین نشده است.
جدایی آموزش های کارآفرینی از فرآیند توسعه ملی و موانع توسعه یافتگی
نبود منابع و امکانات کافی جهت آموزش کارآفرینی در دانشگاهها
عدم ارتباط موثر بین دانشگاه و زمینه های صنعتی
عدم همگونی طرح های اشتغال با واقعیات موجود
رواج روحیه مدرک گرایی و افزایش توقعات دانش آموختگان برای اشتغال .
بیکاری های ساختاری توام با کمبود نیروی متخصص .
کمبود محقق کارآفرین ناشی از ضعف نظام آموزشی در پرورش روحیه پژوهشگری و خلاقیت .
پیشنهادها
نهادینه سازی فرهنگ خلاقیت و کارآفرینی در دانشگاه و جامعه.
فراهم کردن محیط مناسب ، زمینه های بروز تفکرخلاق دراعضای هیات علمی و دانشجویان
شناسایی ، تقویت و پرورش استعداد خلاق اعضای هیات علمی دانشگاه ها
معرفی اعضای هیات علمی نمونه ، خلاق ، مبتکر و کارآفرین جهت تشویق دیگر اعضا
ایجاد واحدهای درسی خلاقیت در مقاطع تحصیلات تکمیلی و ایجاد گرایش خلاقیت
تشویق و ترغیب اعضای هیات علمی به استفاده از روش های تدریس خلاق
تعیین حد نصاب نمره خلاقیت و نوآوری برای گزینش متقاضیان هیات علمی وجذب هیات علمی خلاق و کارآفرین
ارتباط و همکاری دانشگاه ها با صنایع مادر به منظور دسترسی به اطلاعات به روز از محیط واقعی کار و انتقال آن از طریق ارایه درس به دانشجویان
برنامه ریزی جهت پتنت دانشگاه ( حق ثبت اختراع) جهت تحقیقات دانشگاهی و همکاری با مخترعین