پاورپوینت ایجاد و توسعه شبکه های صادراتی
پاورپوینت ایجاد و توسعه شبکه های صادراتی
در تئوری تجارت بین الملل
آنچه در واقعیت وجود دارد
شرکت های واسط تجاری: (Spulber,1996)
براساس این تکنولوژی واسطه گری
(Blum) Matching Model
سیاستهای موثر ترویج صادرات
شرکت مدیریت صادرات
ویژگیهای شرکت مدیریت صادرات
مزایای شرکت مدیریت صادرات
معایب شرکت مدیریت صادرات
کنسرسیوم صادراتی چیست؟
حفظ استقلال شرکتهای عضو
انواع کنسرسیومهای صادراتی بر اساس نوع فعالیت
مراحل ایجاد یک کنسرسیوم صادراتی
شبکه های همکاری متداول صادراتی محور
مطالب مرتبط
در تجارت بینالملل، صادرات (به انگلیسی: Export) کالا یا خدماتی است که در یک کشور تولید میشود و به کشور دیگری فروخته میشود.[۱] فروشنده این کالاها و خدمات یک صادرکننده است. خریدار خارجی واردکننده است.[۲]
موانع صادرات به چهار دسته بزرگ تقسیم میشوند: انگیزشی، اطلاعاتی، عملیاتی / مبتنی بر منابع و دانش.[۳][۴]
موانع تجاری عبارتند از قوانین، مقررات، سیاستها یا رویههای دولت که محصولات داخلی را از رقابت خارجی محافظت میکند. در حالی که شیوههای محدود کننده تجارت بعضی اوقات تأثیر مشابهی دارند، اما معمولاً به عنوان موانع تجاری در نظر گرفته نمیشوند. متداولترین موانع تجارت خارجی اقدامات و سیاستهای تحمیل شده توسط دولت است که مبادلات بینالمللی کالا و خدمات را محدود کرده، یا از آن جلوگیری و ممانعت میکند.[۵]
تعرفه مالیاتی است که برای کالای خاص یا مجموعه کالاهای صادر شده یا وارد شده به یک کشور ایجاد میشود و مانعی اقتصادی در تجارت ایجاد میکند.[۶] زمانی که تولیدکنندگان داخلی در رقابت با کالاهای وارداتی مشکل داشته باشند ممکن است از تعرفه استفاده شود.
برخی از صنایع از حفاظتی برخوردار میشوند که تأثیر مشابهی با یارانهها دارد. تعرفهها انگیزههای صنعت را برای تولید سریعتر، ارزانتر و با کارایی بیشتر کاهش میدهند و باعث کاهش رقابت صنایع میشوند.
دلیل سوم استفاده از تعرفه جلوگیری از دامپینگ است. دامپینگ روشی است که یک تولیدکننده کالای خود را با ضرر صادر میکند تا رقبای نوپا یا با توان مالی ضعیف تر را ورشکسته کند، و برای خود یک بازار انحصاری ایجاد کند. حالت دیگر دامپینگ زمانی است که صادرکننده قیمت کالای خود را در بازار صادرات نسبت به بازار داخلی کمتر قرار میدهد.[۷] هدف و نتیجه مورد انتظار از تعرفهها تشویق مردم به استفاده از کالاهای داخلی به جای کالاهای معادل خارجی است.
تعرفهها میتواند بین کشورها تنش ایجاد کند. به عنوان مثال میتوان به تعرفه فولاد ایالات متحده در سال ۲۰۰۲ اشاره کرد، و زمانی که چین تعرفه ۱۴ درصدی را برای قطعات خودرو وارداتی وضع کرد. چنین تعرفههایی معمولاً منجر به شکایت در سازمان تجارت جهانی (WTO) میشود که مقرراتی را تنظیم میکند و تلاش میکند تعارضات تجاری را حل کند.[۸] در صورت عدم رضایت، کشور صادر کننده میتواند تعرفه ای را برای واردات از کشور دیگر تعیین کند.