پاورپوینت ارزیابی و سنجش
پاورپوینت ارزیابی
ارزشیابی
سنجش و اندازه گیری
سنجش در ارزشیابی با رویکرد سنتی
فرایند یاد دهی و یادگیری
انواع ارزشیابی (پاورپوینت ارزیابی)
ارزشیابی نیز مانند هر موضوع دیگری از جهات گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است.
از دیدگاه محققان ارزشیابی دارای انواع متعددی است که هر کدام متناسب با رویکرد شناختی خود این موضوع را مورد بررسی و کنکاش قرار داده اند.
متخصصان ارزشیابی را به چهار دسته تقسیم بندی کرده اند.
۱- ارزشیابی آغازین ( pre evaluation)
۲- ارزشیابی تشخیصی (Diagnostic evaluation)
۳- ارزشیابی تکوینی (evaluation Formative)
۴- ارزشیابی تراکمی (evaluation sumative )
ارزیابی در عمل (پاورپوینت ارزیابی)
برای اجرای فعالیت آزمایشگاهی گروهی (تیمی)
هدف های ارزشیابی
۱–یافتن نارسائی های آموزشی به منظور کوشش در جهت رفع آن ها
۲ – اطلاع از میزان پیشرفت و آمادگی دانش آموزان برای شروع مرحله ی بعدی تدریس و تکرار مطالب قبلی در صورت لزوم
۳ – اصلاع یا بهبود بخشیدن به روش تدریس معلم
۴ – تفهیم هدف های درسی به دانش آموزان به وسیله ی سؤالات آزمون
۵ – ایجاد رغبت و کسب عادات درست مطالعه در دانش آموزان
۶ – هدایت دانش آموزان در جهت رشته های تحصیلی وشغلی
۷ – طبقه بندی دانش آموزان از لحاظ ویژگی های : روانی ومهارتی، استعداد ویا پیشرفت تحصیلی
هدف آموزشی
آزمون معیار
آزمون (امتحان )
انواع آزمون
کتبی
شفایی
عملی
ترکیبی
انفرادی
گروهی
پاورپوینت ارزیابی و سنجش در آموزش
برتری آزمون کتبی بر آزمون شفایی
طرح ریزی آزمون
انجام آزمون
اصول تهیه ی طرح آزمون
آزمون میزان تحقق هدف های آموزشی را ارزیابی کند
آزمون برای دستیابی با هدف هایی که آزمون برای آن منظور انجام میگرد مناسب باشد
نکات لازم جهت تهیه و نوشتن آزمون پرسش های انشایی
لازم است سؤال هادرسنجش یک هدف آموزشی بدون تکرار طرح شوند
لازم است هر سؤال به طور مستقل تنها یک هدف آموزشی را مورد سنجش قرار دهد
بارم هر سؤال با پاسخ مورد انتظار متناسب باشد .
سؤال ها از اعتبار لازم برخوردار باشد
مشخصات ظاهری سؤال ها
منظور از تربیت
پاورپوینت ارزیابی