پاورپوینت آشنایی با خلاقیت و نوآوری در کارآفرینی
پاورپوینت آشنایی با خلاقیت و نوآوری در کارآفرینی – پاورپوینت در مورد خلاقیت و نوآوری
ضرورت خلاقیت
امروزه رمز بقا خلاقیت است.
نوآور باشید و یا محو شوید
خلاقیت رمز کمال و رسیدن به مقام خلیفه الهی است.
خلاقیت
خاستگاه خلاقیت
تیپ شناسی خلاقیت
خلاقیت ( سن ، جنس ، تحصیلات و … )
تکنیکهای خلاقیت
تعریف خلاقیت
چهار نوع نوآوری
چهار نوع اصلی نوآوری(حاصل یا نتیجه تلاش نوآوری) وجود دارد:
۱- محصول
۲- فرآیند
۳- بازاریابی
۴- منابع
نوآوری محصول
به محصولات یا خدمات جدید یا ارتقای محصولات یا خدمات قبلی، می انجامد.
خلاقیت و نوآوری
نوآوری فرآیند ایده
به فرآیندهای بهبود یافته در سازمان – برا ی مثال، در
بخش های عملیات، مدیریت منابع انسانی، امور مالی- منتج می شود
نوآوری بازاریابی
به کارکردهای بازاریابی تبلیغ، قیمت گذاری و توزیع و همچنین دیگر کارکردهای محصول به غیر از توسعه محصول (مانند پسته بندی یا تبلیغات) مربوط می شود.
خلاقیت و نوآوری
توفان فکری مؤثرترین واحتمالاً متداولترین فرآیند گروهی است. این تکنیک بیش از ۶۰ سال پیش به منظور افزایش کمیت و کیفیت ایده های تبلیغاتی طراحی شد. به این دلیل نام آن را یورش یا توفان فکری گذارده اند که مغز و فکر شرکت کنندگان توفانی را در مسئله ایجاد می کرد.
گروه: فرآیند توفان فکری با یک گروه ۶ تا ۱۲ نفره، یک سرپرست و یک منشی سرو کار دارد.
قوانین گروه توفان فکری
تفکر کلاه زرد
به خوش بینی و اتخاذ نگرش مثبت اتخاذ دارد و در جستجوی مزایا و نیز راههای موثر واقع شدن ایدههاست.
کسی که با کلاه زرد فکر می کند ممکن است بگوید:
((درست است که ارائه سیستم جدید طول میکشد ولی ما را وا میدارد تا ایده ها و روشهای کار خویش را دیگر بار بررسی کنیم))
مزایا و معایب تصمیمگیری گروهی
پاورپوینت ۱۰۱ روش خلاق در کارافرینی
خلاقیت و نوآوری
۱- فشار برای سازگاری
۲- استیلای یک فرد بر گروه
۳- صرف زمان زیاد برای تصمیم گیری
۴- صرف زمان بیش از حد برای یک توافق گروهی
۵- مخاطره آمیزتر بودن تصمیمات
۶- عملکرد برتر گروه حاصل تلاش یک عضو برتر گروه است.
خلاقیت و نوآوری
توفان مغزی، توفان مغزی معکوس
۱- گروهی مرکب از ۶ تا ۱۲ نفر، یک رهبر و یک منشی، انتخاب کنید.
۲- سرپرست یا رهبر مسئله را برای گروه، ترجیحا قبل از تشکیل جلسه توفان فکری، تعریف میکند.
۳- گروه به صورت تعاملی و با رعایت چهار قانون توفان فکری به شرح زیر، راهحلهای خود را برای مسئله پیشنهاد میکند:
الف) هیچ قضاوتی در باره هیچ پیشنهادی انجام نمیشود.
ب) کلیه نظرات حتی نظرات پوچ و غیر عملی، مورد استقبال قرار میگیرند.
ج) کمیت ایدهها هدف اصلی است زیرا به کیفیت میانجامد.
د) ایدهها را میتوان ترکیب، اصلاح، و انتخاب نمود.
۴- بعد از ۲۵ تا ۳۵ دقیقه، گروه استراحتی میکند و سپس بر میگردد وایدهها را نقد میکند.
نگارش فکری
۱- مسئله مشخص میشود.
۲- شرکتکنندگان در حالی که دور هم نشستهاند نظرات خود را برای حل مسئله روی کاغذ مینویسند.
۳- بعد از مدت زمانی معین، شرکتکنندگان یکی بعد از دیگری نظرات خود را به شخص کنار دست خود در دایره ارائه میکنند.
۴- شخصی که نظرات به دست او میرسد روی آن کار میکند و راه حلهای جدیدی را پرورش میدهد و آنها را روی همان کاغذ نوشته و به شخص بعدی میسپارد.
۵- سه دور یا بیشتر این ماجرا تکرار میشود.
۶- نظرات با صدای بلند خوانده میشود، روی وایتبرد نوشته میشود، یا به هر روش دیگری مورد بحث و ارزیابی قرار میگیرد.
پاورپوینت در مورد خلاقیت و نوآوری