نماد سایت مقاله کده

پاورپوینت راهبردهای مطالعه – آسیبهای پژوهشی ناظر به شیوه های مطالعه

راهبردهای مطالعه

راهبردهای مطالعه ppt

راهبردهای مطالعه – آسیبهای پژوهشی ناظر به شیوه های مطالعه

راهبردهای مطالعه – مطالعه کاربردی (با رویکرد پژوهشی)

آسیبهای پژوهشی ناظر به شیوه های مطالعه

۱- کافی نبودن مطالعه به تناسب با موضوع

۲- سرعت و کیفیت پایین است

۳- عدم تناسب شیوه مطالعه با نوع متن

۴- ضعف در یادآوری و استفاده از آموخته ها

۵- مجبور به تکرار کردن مطالعه

۶- کلمه­خوانی به جای عبارت خوانی

۷- پراکندگی و بدون سازماندهی بودن آموخته ها

روش های مطالعه

برخی راهبردهای مطالعه – برای تقویت پژوهش

اقسام حافظه (مراحل نظام­یاد)

۱- حافظه حسی

۲- حافظه کوتاه مدت

۳- حافظه درازمدت

فرآیندهای شناختی حافظه (راهبردهای شناختی)

۱- تکرار یا مرورZ تکرار تراکمی

۲- ایجاد نوعی تداعی یا بسط یا گسترش معنایی

۳- سازماندهی

 مهارتهای فراشناختی چه عوارضی دارد؟

راهبردهای به یادسپاری

راهبردهای مطالعه

۱- حفظ طوطی­وار مطالب غیرمعنی­دار

۲- معنادار کردن مطالب

۳- روشهای یادیار

معنادار کردن مطالب

روشهای یادیار



پاورپوینت ابزارها در کتابخانه



راهبردهای مطالعه و یادگیری

عوامل تأثیرگذار در مطالعه ثمربخش دو چیز است

۱- علاقه نسبت به مطلب خواندنی

۲- کاربرد ماهرانه فنون مطالعه

روشهای مطالعه – راهبردهای مطالعه

مطالعه اجمالی

هدف: در یک زمان بسیار کوتاه، یک آشنایی کلی نسبت به مطالب به دست آید.

تندخوانی

روش تعیین سرعت مطالعه تندخوانی

ریتم ده ثانیه­ای

ریتم پانزده ثانیه­ای

ریتم بیست ثانیه­ای

در مورد همه ریتم­ها مراحل زیر انجام می­شود:

۱- انتخاب ریتم کار

۲- خواندن

۳- وارسی ریتم

۴- ارزشیابی میزان درک مطلب

مطالعه انتخابی یا skimming

راهبردهای مطالعه

دیدزدن یا تندخواندن به عنوان وسیله­ای برای کسب اطلاعات ویژه

هدف از مطالعه انتخابی ممکن است یکی از موارد زیر باشد:

۱- اطلاعات جزئی مانند نام، تاریخ، مکان، قیمت و مانند آن.

۲- جست و جو برای نکات مهم مانند نتایج حاصل از تحقیق مورد مطالعه.

۳- جست و جو برای موضوعات کلی.

عبارت­خوانی (خواندن چند کلمه با هم)

هدف: افزایش سرعت مطالعه است.

دقیق­خوانی

فواید

۱- فهم بیشتر مطالب

۲- حفظ بیشتر مطالب

۳- افزایش توانایی خواننده در پاسخ دادن به سؤالات تشریحی

۴- افزایش کسب لذت در نتیجه اطمینان بیشتر حاصل از درک عمیق­تر مطالب.

روش مطالعه دقیق­ خوانی

دقیق خوانی یکی از راهبردهای مطالعه

۱- سازمان دادن

۲- حاشیه نویسی

۳- علامت گذاری

۴- خلاصه کردن ۰۰

فنون مربوط به روش دقیق­خوانی -راهبردهای مطالعه

تفاوت خلاصه نویسی بایاددداشت برداری

۱ – محدثی، کتاب روشها، ص ۳۵.

۲ – فن و هنر نویسندگی، ص ۱۷۶.

اهداف خلاصه نویسی

خلاضه نویسی راهبردهای مطالعه

۱-محدویت فرصت و کثرت منابع و آثار

۲- تسهیل برخورداری از آثار ارزشمند و مفصل در حجمی اندک

۳- تمرین و الگوگیری برای کار قلمی و رشد نیروی نویسندگی

۴- سهولت در نقد

۵- جلوگیری از حجیم شدن مقاله

۶- ایجاد وحدت قلم در نوشتار

۷- کم حوصله شدن مخاطبین

۸- بهره‌گیری از یادداشتهای خلاصه، در مراحل بعد، به وسیله مراجعه مجدد به آنها.

۹- تقویت بینش و رشد فکری انسان در سایه این گزینش و تلخیص

۱۰- ایجاد انگیزه در دانش­آموزان برای مطالعه

۱۱- کمک به یادسپاری مطالب

۱۲- کمک به تمرکز فکر هنگام خواندن کتاب و مقاله

مراحل خلاصه­نویسی
یکی از راهبردهای مطالعه سریع

۱- مرور اجمالی و تصمیم گیری لازم از نظر مقیاس و حجم خلاصه­نویسی

۲- مطالعه تمام اثر به عنوان یک کل

۳- مطالعه و اندیشه در نانوشته­ها و سعی در توجیه انسجام موجود

۴- یادداشت برداری از خطوط اصلی

۵- حذف مطالب زاید از قبیل مثالهای غیر ضروری، توضیحات اضافی،‌ موارد تکراری و …

۶- پیوند خطوط اصلی و آغاز نگارش

مرحله ۶ راهبردهای مطالعه

در مرحله شش، باید به اصولی پایبند بود که برخی از
آنها از این قرارند:

۱- برگزیدن سبک مناسب با حال و هوای متن خلاصه شده.

۲- رعایت هماهنگی و یک­نواختی افعال از لحاظ زمان و دیگر مختصّات.

۳- پایبندی به قواعد درست نویسی و شیوانگاری.

خواندن تجسسی

راهبردهای مطالعه

هدف

فواید

۱- کمک به تمرکز حواس از طریق تحریک حس کنجکاوی

۲- آمادگی بیشتر برای گذراندن موفقیت­آمیز امتحانات و شرکت در بحثهای کلاسی

۳- افزایش زمان نگهداری مطالب در حافظه

۴- افزایش خلاقیت

روش مطالعه تجسسی

این نوع مطالعه مستلزم جریانی از سؤالات است. سؤال کردن قبل از

 مطالعه، سؤال کردن در هنگام مطالعه، سؤال کردن بعد از مطالعه و

۱- سؤالات حافظه ای

۲- سؤالات ترجمه‌ای

۳- سؤالات تفسیری

۴- سؤالات کاربردی

۵- سؤالات تحلیلی

۶- سؤالات ترکیبی

۷- سؤالات ارزشیابی

ارزشابی

ترکیبی

تحلیلی

کاربردی

تفسیری

ترجمه­ای

حافظه­ای

خواندن انتقادی

فواید مطالعه انتقادی

فنون این نوع خواندن

۱- سؤال کردن: نوع سؤالات به نوع موضوع بستگی دارد.

۲- استنباط کردن

۳- ربط دادن:

    الف) ربط دادن بخش با بخش یا فصل با فصل در داخل یک کتاب؛

    ب) کتاب با کتاب دیگر و با سایر مطالب نوشتنی؛

    ج) ربط کتاب با تجربیات شخصی.

۴- ارزشیابی: ملاکهای درونی و بیرونی.

خواندن برای درک زیبایی و جنبه­های هنری مطالب(استتیک)

روش: این روش، مبتنی است بر درک معانی عمیق اشعار، داستانهای کوتاه و سایر نوشته­های ادبی.

هدف: افزایش آگاهی و لذت بردن از کارهای هنری

فنون مطالعه اسثتیک

۱- سؤال کردن

۲- تجسم کردن

۳- ربط دادن

۴- استنباط کردن.

خصوصیات مطالعه خوب و ثمربخش

۱- انعطاف در سرعت

۲- درک نگهداری مطالب در حافظه

۳- تمرکز حواس

۴- ارزشیابی انتقادی

موانع مربوط به انعطاف در سرعت

۱- کلمه­خوانی

۲- تلفظ کردن کلمات

۳- دو باره خواندن غیرضروری

۴- ترس از درک کم.

راهبردهای مطالعه

راهکارهای غلبه بر ترس از درک کم

۱- هدف خود را مشخص کنید.

۲- در مطالعه خود روشهای متنوعی را به کار برید.

۳- روش تندخواندن یا دیدزنی را تمرین کنید.

۴- پیش از مطالعه کامل، مطالب را مرور کنید.

راهکارهای غلبه بر موانع درک و نگهداری در حافظه:

۱- پیش از خواندن کامل یک کتاب، آن را به صورت اجمالی بخوانید.

۲- مطالب را سازمان بدهید و حاشیه­نویسی کنید.

۳- خلاصه کنید – راهبردهای مطالعه

راهکارهای غلبه بر موانع تمرکز حواس

۷روش تنفس عمیق

 خستگی

الف) خستگی مغز

ب) خستگی جسم

روشهایی برای کارآمدی و تقویت مطالعه و حافظه

 زبان­گردانی

برنامه مطالعاتی

راهبردهای مطالعه

آسیبهای عمده مطالعه  و راهبردهای مطالعه

۱- بلندخوانی

۲- مطالعه در حال حرکت و راه رفتن

۳- مطالعه در کنار وسایل صوتی

۴- بی­علاقگی و ناآشنایی نسبت به موضوع

۵-یکنواختی موضوع و مدت مطالعه

۶- راهنما نداشتن

۷-مطالعه منفعلیم.

۸- کندخوانی

۹- نداشتن سیر منطقی در مطالعه و بی­نظمی

۱۰-نداشتن تمرکز

۱۱- از ساده به مشکل خواندن

۱۲-بی وقفه مطالعه کردن.

۱۳- مطالعه طوطی­ وار.

۱۴- وجود اضطراب.

۱۵- وسواس در مطالعه.

۱۶-ابتلا به افسردگی.

۱۷- تحرک بیش از حد.

سیر مطالعاتی

راهبردهای مطالعه

      برای داشتن یک روند مطالعاتی دینامیک باید از یک موضوع خاص و منبع آسان و مورد علاقه و مناسب به سمت مراحل و منابع دشوارتر که تخصصی­اند، پیش برویم.

سه اصل مهم در تحصیل و یادگیری

۱- اصل توزیع یادگیری

۲- اصل تکرار فعالانه

۳- اصل یادگیری و یادآوری تدریجی و مستمر

نکاتی برای اولویت­بندی کارها

درآمدی بر مطالعه و نقش خدمات ویژه کتابخانه های عمومی در توسعه فرهنگ مطالعه

روشهای مطالعه

روشهای مطالعه و یادگیری

مطالعه روشمند

print
خروج از نسخه موبایل