مقدمه :
مزایای نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI
امروزه بحث مقاله نویسی یکی از بحث های بسیار داغ در دانشگاهها و مراکز پژوهشی بوده بطوریکه بسیاری از اساتید و دانشجویان به منظور نیل به اهداف خود تلاشهای زیادی در جهت نوشتن مقالات معتبر مینمایند. نوشتن مقالات معتبر مزایایی بسیاری برای افراد داشته که از جمله آنها میتوان به موارد زبر اشاره نمود:
- افزایش رتبه علمی اساتید دانشگاه ها
- پذیرش در مقطع دکتری
- گرفتن بورس تحصیلی از دانشگاه های معتبر بین المللی در سراسر جهان
- استخدام راحت تر در کلیه ادارات و سایر مراکز دولتی و خصوصی
- پذیرفته شدن بسیار راحت تر به عنوان عضو هیات علمی در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی
- افزایش حقوق و مزایای شغلی برای کارکنان بسیاری از ادارات
- امکان ادامه تحصیل در مقطع، رشته و دانشگاه دلخواه در تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی بدون آزمون ورودی
- امکان عضویت در بنیاد ملی نخبگان (در صورت داشتن سایر شرایط )
- شناخته شدن به عنوان متخصص و صاحب نظر در موضوع
- امکان گرفتن پروژه های تحقیقاتی با درآمدهایی بسیار بالا از بسیاری از سازمانهای دولتی
- ثبت کردن تحقیقات و مطالعات انجام شده به نام نویسندگان و حفظ دائمی آنها
- گسترش علم و دانش
- ایجاد شدن احساس افتخار و اعتماد به نفس در نویسندگان مقالات
- نظریه پردازی و بیان دیدگاه های نویسندگان در زمینه های تخصصی
- ثبت کردن تحقیقات و مطالعات انجام شده به نام نویسندگان و حفظ دائمی آنها
- و سایر مواردی که بسته به شرایط میتواند کاملا متفاوت باشد
خوشبختانه اکثر دانشجویان از مزایای نگارش مقالات معتبر کاملا آگاهند و تمایل بسیار زیادی به نوشتن مقالات علمی دارند. در بسیاری از موارد دانشجویانی مشاهده میگردند که تحقیقات و مطالعات وسیعی را به انجام رسانیده و دادهها و نتایج مطلوبی برای ارائه در اختیار دارند. این در حالی است که آنها نمیتوانند داده ها و اطلاعات ارزشمند خود را آنچنان که شایسته است به نگارش در بیاورند. به عبارت دیگر دانشجویان زمانی میتوانند مزد زحمات پژوهشی خود را دریافت نمایند که نتایج تحقیقات خود را در نشریات و سمینارهای معتبر ارائه کرده و از مزایایی نگارش مقالات علمی بهرهمند گردند.
یکی از مشکلات اصلی بسیاری از دانشجویان به حاشیه رفتن آنها در حین انجام پژوهش و تحقیق میباشد. به عبارت دیگر، این دانشجویان اگرچه زحمات بسیار زیادی را متحمل شده ولی به هر حال در طی انجام تحقیق، جذب حاشیه های غیرضروری موضوع مورد مطالعه شده و از مسیر اصلی پژوهش مورد نظر خود جدا میگردند. این درحالی است که چنانچه این دانشجویان توانایی تجسم مقاله نهایی مورد نظر خود را در ابتدای پژوهش داشتند، هرگز از مسیر مجسم شده جدا نگردیده و با صرف کمترین وقت و هزینه میتوانستند مقاله مورد نظر خود را به نگارش در بیاورند.
آموزش صحیح دانشجویان میتواند کاستیهای فوق را بر طرف کرده و به دانشجویان کمک نماید که بتوانند از همان ابتدای پژوهش، مقالۀ نهایی خود را متصور گردیده و حتی شروع به نوشتن آن بنمایند. امر فوق سبب میگردد که این دانشجویان در حین پژوهش فقط به تکمیل مقالۀ در ابتدا نوشته شده بپردازند و صرفا نتایج نهایی تحقیق خود را در آن درج نمایند.
اکثر دانشجویان غالبا اصول مقاله نویسی را به صورت سعی و خطا میآموزند. به عبارت دیگر، این دانشجویان با نوشتن مقالات متعدد و ارسال آنها برای بسیاری از مجلات، به مرور زمان ایرادهای نوشته های خود را فهمیده و نسبت به رفع آنها اقدام مینمایند. اگرچه امر فوق بسیار مطلوب میباشد ولی به هر حال کاملا بدیهی است که این دانشجویان نمیتوانند از همان ابتدا چنانچه شایسته است نتایج و بازخوردهایی مطلوب دریافت نمایند. به عبارت دیگر این دانشجویان نمیتوانند انتظار داشته باشند که مقالات اولیه آنها در معتبرترین مجلات پذیرفته و منتشر گردد زیرا به هر حال بسیاری از اصول صحیح نوشتن مقالات پژوهشی در نوشته های آنها رعایت نشده است. به هر حال بایستی توجه داشت که ارائه ضعیف و نامفهوم نتایج قویترین پژوهشها نیز نمیتواند دفاتر مجلات را جذب و آنها به چاپ نتایج آن تحقیقات ترغیب نماید. زمانی یک مقاله برای مجلات دارای اعتبار جذاب میباشد که مطالب نگارش یافته به صورتی صحیح، اصولی و منسجم ارائه شده باشند. امر فوق سبب میگردد که این دانشجویان بسیاری از فرصتها را از دست داده و بعنوان مثال نتوانند تا زمان مصاحبه دکتری مقاله منتشر شده خود را ارائه نمایند.
این در حالی است که با آموزش دیدن صحیح، این دانشجویان میتوانند اصول مقاله نویسی را آموخته و از همان ابتدا مقالاتی منسجم و با قابلیت چاپ در بسیاری از مجلات معتبر بنویسند. به زبانی سادهتر، اصولی که دانشجویان غالبا با سعی و خطا فرا میگیرند را میتوان به آنها آموزش داده و به آنها کمک نمود تا این اصول را بر روی مقالات اولیۀ خود پیاده سازی کرده و نسبت به رفع اشکالات آنها اقدام نمایند.
در این میان در راستای نیل به اهداف بیان گردیده، در این جزوه آموزشی، تمامی اصول مورد نیاز برای نوشتن مقالات علمی پژوهشی و ISI، به صورتی کاربردی و البته صریح و تا سرحد امکان خلاصه بیان شده اند. به طورکلی سرفصلهای ارائه شده در این جزوه آموزشی شامل موارد زیر میباشند:
- تشریح انواع مقالات علمی و بیان تفاوتهای آنها
- تشریح انواع مجلات و بیان میزان اعتبار آنها
- معرفی انواع سمینارها و همایشهای علمی
- بیان ملاکهای تشخیص میزان اعتبار هر سمینار و یا کنفرانس علمی
- معرفی تمامی بخشهای مقالات علمی
- تشریح طریقه انتخاب عنوانی ایده آل برای یک مقاله
- بیان محدودیتهای موجود در تعداد نویسندگان مقاله
- تشریح رتبه دانشجو و اساتید راهنما و مشاور در ترتیب نویسندگان مقاله
- آموزش نحوه تدوین چکیده یک مقاله
- بیان نکاتی به منظور طریقه انتخاب واژگان کلیدی
- تشریح اصول نگارش صحیح مقدمه یک مقاله
- آموزش طریقه نگارش مبانی نظری، ادبیات و پیشینه تحقیق در یک مقاله
- بیان چگونگی معرفی روش تحقیق در رشته های مهندسی، پزشکی، شیمی، فیزیک و سایر رشته های مشابه
- بیان چگونگی معرفی روش تحقیق در رشته های انسانی
- بیان چگونگی معرفی روش تحقیق در مقالاتی که در آنها مدلی ارائه شده است
- آموزش چگونگی ارانه نتایج در یک مقاله
- آموزش نکاتی بسیار کلیدی به منظور ارائه موثرتر نتایج و چگونگی تحلیل آنها
- بیان طریقه نگارش نتیجه گیری و تشریح تفاوتهای نتیجه گیری با قسمت ارائه نتایج
- تشریح طریقه درج منابع در یک مقاله
- بیان درجه اعتبار انواع مختلف منابع
در نهایت شایان ذکر است که مطالب بیان گردیده در این جزوه آموزشی کاملا فراگیر بوده و محدود به رشته و یا گرایش خاصی نمیباشد. همچنین با توجه به وجود تفاوتهایی در نگارش قسمت روش تحقیق در بین رشته های مختلف، این قسمت برای انواع روشهای تحقیق به صورت مجرا تشریح و تکنیکهایی بسیار کلیدی به منظور نگارش موثرتر آن بیان گردید.
منبع : پی اچ دی کنکور